iGaming-ala ja Teknologia: Mitä Voimme Odottaa Vuonna 2022?

iGaming-ala tarkoittaa verkossa tapahtuvaa rahapelaamista. Alan toimijoihin kuuluvat muun muassa pelisivustot, kuten nettikasinot ja vedonlyöntisivustot, verkkopelialustojen kehittäjät sekä pelikehittäjät. iGaming-alan kasvu alkoi noin 15 vuotta sitten, jonka jälkeen se on ollut yksi maailman nopeimmin kasvavista aloista. Teknologian kehityksellä on ollut keskeinen rooli iGaming-alan nousussa.

Koko maailman mittakaavalla iGaming-alan ennustetaan saavuttavan arvoltaan yli 92 miljardin dollarin raja vuoteen 2023 mennessä. Koko rahapelialan arvon arvioidaan olevan globaalisti noin 450 miljardia dollaria.

Vaikka koko rahapelialan mittakaavassa iGaming ei vielä ole hallitseva sektori, on se haukannut markkinaosuutta vuosi toisensa jälkeen, eikä sen kasvu näytä hidastumisen merkkejä. Jotta iGaming-ala voi jatkaa kasvuaan, on sen kehityttävä ja pysyttävä muiden alojen innovaatioiden kelkassa. iGaming-alan tuotteissa ja palveluissa näkyvät muun muassa finanssi- ja informaatioteknologian innovaatiot.

Nettikasinot ja vedonlyönti

iGaming-markkinoita hallitsevat kaksi osa-aluetta: nettikasinot ja vedonlyönti. Markkina-analyysien mukaan molemmat ovat edelleen kasvuvaiheessa. Nettikasinot ovat vakiinnuttaneet asemansa nettipelien joukossa.

Nettikasinot vetoavat pelaajiin, koska pelaamaan pääsee nopeasti ja helposti. Etenkin mahdollisuus pelata rahapelejä mobiilissa, on nostanut nettikasinoiden suosiota entisestään, sillä yhä useampi digitaalisia pelejä pelaava suosii mobiilipelaamista. Pelivalikoiman ja pelaamisen helppouden lisäksi nettikasinot panostavat myös nopeaan ja turvalliseen rahaliikenteeseen, asiakaspalveluun sekä vastuullisen pelaamisen tukemiseen. Nettikasinot tarjoavat myös muun muassa blogipostauksia ja artikkeleita peleihin liittyen: voit lukea vaikkapa mitä ovat rulettistrategiat, oppia blackjackin säännöt ja miten kehittyä paremmaksi pokerinpelaajaksi.

Nettikasinoiden ohella netissä tapahtuva vedonlyönti on yleistynyt todella vauhdikkaasti. Fyysisten pelikuponkien kiikuttaminen pelipisteisiin on vähentymässä, etenkin maissa, joissa digitalisaatio on edennyt nopeasti.

Perinteiseen kuponkivetoiseen vedonlyöntiin verrattuna nettivedonlyönti tarjoaa laajemman valikoiman eri kohteita ja kertoimia. Urheiluvedonlyönnin ohella tarjolla on muun muassa politiikan ja viihteen kohteita.

Visuaalisuus ja tarinallisuus

Rahapelien grafiikat ovat nykyään todella taitavasti toteutettuja. Aivan kuten videopelit, jotka alkavat jo saavuttaa visuaalisesti elokuvamaisia piirteitä, myös kasinopelien grafiikat hivelevät silmää. Grafiikoista on tullut tarkempia, ja peleissä nähtävät hahmot, elementit ja liikkeet ovat hyvin todentuntuisia. Tekoälyn käyttö on jo arkipäivää peliteollisuudessa, mutta sen merkitys saa vuosi vuodelta enemmän painoarvoa. Tekoälyä hyödynnetään todentuntuisten pelimaailmojen, kuten kasinoiden pelihuoneiden luomiseen. Vedonlyönnissä tekoälyn käyttö puolestaan mahdollistaa muun muassa älykkäämmät vetokohteet ja -kertoimet.

Vaikka iGaming-pelit eivät suoranaisesti kilpaile videopelien kanssa, eivätkä ne tule korvaamaan video- ja mobiilipelejä, rajat niiden välillä ovat harmaampia kuin koskaan aiemmin.

iGaming-pelien kehittäjät osaavat hyödyntää videopelien upeita graafisia ominaisuuksia ja esteettistä houkuttelevuutta. Siinä missä videopeleissä on aina tietty teema, ja toisinaan myös tarina, nämä elementit ovat yhä vahvemmin osa kasinopelejä. Esimerkiksi kolikkopeleissä on lähes järjestäen teema ja tarina, joka siivittää pelikokemusta. Pelien erikoistoiminnot ja animaatiot yhdistettynä musiikkiin tuovat kasinopelit aina vain lähemmäksi videopelejä.

Lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus

Lisätty todellisuus ja virtuaalitodellisuus eivät ole uusi juttu peleihin liittyen, mutta ne eivät ole vielä valtavirtaa. Virtuaalitodellisuus on tietokoneella luotu, realistista kokemusta tai ympäristöä simuloiva kokemus. Virtuaalilasien avulla voi kokea kolmiulotteisen maailman, aivan kuin olisi osa sitä. Lisätty todellisuus puolestaan tarkoittaa todellisuuden ja tietokoneella tuotetun sisällön yhdistämistä. Lisätyn todellisuuden voi kokea erityisillä laseilla tai puhelimen näytöllä.

Virtuaalitodellisuus on ainoastaan tietokoneella tuotettua tekniikkaa, kun taas lisätty todellisuus yhdistää ympäröivän reaalimaailman ja virtuaalimaailman.

Virtuaalitodellisuuden elämyksiä voi jo kokea kotona virtuaalilasien ja muun tarvittavan laitteiston avulla. iGaming-alan ennustetaan ottavan virtuaali- ja lisätyn todellisuuden mukaan tuleviin tuotoksiin jo hyvin pian. Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden pelien lisääminen pelivalikoimaan toisi varmasti lisää pelaajia sekä lisäisi käyttäjätyytyväisyyttä. Esimerkiksi livekasinon kokeminen virtuaalitodellisuuden kautta nostaisi pelikokemuksen vieläkin interaktiivisemmalle tasolle.

Koska virtuaalitodellisuus ei ole vielä laajasti käytössä missään digitaalisissa peleissä, on iGaming-alalla mahdollisuus toimia suunnannäyttäjänä. Vaikka virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden käyttöönotto laajalla skaalalla vie todennäköisesti vielä joitakin vuosia, tulee se muuttamaan pelaamista siitä, mitä tunnemme sen nykyään olevan.

Lohkoketjuteknologia

Lohkoketjujen povataan olevan yksi suurimmista tulevista trendeistä pelialalla, sillä ne ovat jo maailmanlaajuinen megatrendi monissa muissa käyttökohteissa. Lohkoketjuteknologia on tullut tunnetuksi kryptovaluuttojen yhteydessä, mutta sillä on runsaasti muitakin käyttökohteita, joista peliala tulee mitä todennäköisimmin olemaan yksi niistä. Lohkoketjut ovat hajautettuja tietokantoja, joita voidaan pitää myös eräänlaisina tilikirjoina, jotka jaetaan vertaisverkkoon kuuluvien kesken.

Lohkoketjut ovat läpinäkyviä ja hajautettuja tietokantoja, joissa ei tarvita kolmansia osapuolia.

Lohkoketjujen peukaloiminen on hyvin vaikeaa, mikä puolestaan lisää niiden käyttämisen turvallisuutta ja luotettavuutta. Niiden tavoitteena on ratkaista keskitettyihin tietokantoihin liittyvät ongelmat, kuten datan hakkeroiminen ja sitä kautta datan joutuminen vääriin käsiin.

Lohkoketjujen käyttö pelialalla antaa muun muassa pelaajille mahdollisuuden ansaita ja omistaa sisältöä. Markkinoilla on jo pelejä, joita pelaamalla käyttäjät voivat ansaita rahaa. Myös pelejä, joilla on oma kryptovaluutta, on jo kehitetty. iGaming-alalla tällaiset konseptit ovat vielä täysin uusia, mutta niiden odotetaan nousevan trendiksi myös rahapelien saralla.

Toinen lohkoketjujen tuoma mahdollisuus iGaming-alalle on kryptovaluutan käyttö maksuvälineenä rahapeleissä. Joitakin tunnetuimmat kryptovaluutat, kuten Bitcoin ja Ethereum, kelpaavat jo maksuvälineeksi muun muassa monissa verkkokaupoissa. Koska kryptovaluutat ovat vielä suhteellisen tuoreita tapauksia, niiden sääntely ja käyttömahdollisuudet ovat vielä alkutekijöissään, mutta mitä todennäköisemmin lohkoketjuteknologiaan perustuvat ratkaisut tulevat näyttelemään merkittävää roolia iGaming-alalla.

Start typing and press Enter to search