Esports Tukeutuu Kasinoliiketoimintaan Houkutellakseen Lisää Pelaajia

Elektroninen urheilu eli esports ja kasinopelaaminen eivät välttämättä ole sanoja, jotka usein mainitaan samassa yhteydessä. Tähän on kuitenkin nopeassa tahdissa tullut muutos ja enenevässä määrin esportsista inspiraatiota ammentavia rahapelejä on alkanut ilmetä perinteisillä nettikasinoilla.

Kasinopelit ovat hyvin perinteinen viihdemuoto, jonka parissa myös lukuisat esports urheilijat ja esports otteluita seuraavat penkkiurheilijat viettävät aikaansa. Luomalla esportsista vaikutteita ottaneita kasinopelejä, on mahdollista saada kasinopelaajia kiinnostumaan esportsista. Esportsiin liittyvistä liiketoiminnoista vastaavien asiantuntijoiden ymmärrettyä tämän yhteyden olemassaolon, ovat nämä kaksi liiketoiminta-aluetta alkaneet lähestyä toisiaan. Luonnollisesti myös kasinoliiketoiminta on hyötynyt tästä yhteistyöstä ja saanut lisää tuoja esports pelaajien nauttiessa myös kasinopelaamisesta entistä enemmän.

Esportsin ja digitaalisen viihteen kulutus vahvalla kasvu-uralla

Esports on erityisesti nuorten aikuisten suosiossa. Muutamassa vuosikymmenessä esports urheilu on saavuttanut ja mennyt monien perinteisten urheilulajien ohi kiinnostavuudessa nuorten aikuisten eli 18 – 29 -vuotiaiden keskuudessa. Suomen Tietotoimiston teettämässä kyselyssä kaikista suomalaista vastaajista 53 prosenttia ilmaisi olevansa kiinnostunut esportsista ja jääkiekosta 52 prosenttia eli hieman vähemmän. Konsulttiyhtiö Goldman Sachsin raportissa, jota Veikkaus lainaa omassa esports katsauksessaan, mainitaan puolestaan, että globaalisti 79 prosenttia esportista kiinnostuneista henkilöistä on alle 35-vuotiaita.

Nuoret aikuiset kuluttavat esports viihdettä kaikkein eniten ja sama ikäryhmä on myös yleisesti ottaen digitaalisen viihteen suurkuluttaja.

Nuorten aikuisten käyttämät suoratoistopalvelut ovat niin ikään keränneet entistä suuremman käyttäjäjoukon. Esportsin striimaukseen erikoistunut Twitch on käytännössä kaksinkertaistanut käyttäjämääränsä yhdessä vuodessa 2020-luvun alussa. Samansuuntaisia tuloksia on myös ilmoittanut Steam-palvelu liittyen sen striimien käyttäjämääriin.

Esports onkin hakenut vahvan kasvunsa tueksi erilaisia digitaalisen viihteen kanavia. Verkossa pelattavat kasinopelit edustavat yhtä tällaista digitaalista viihdettä, jota esports hyödyntää uusien pelaajien hankinnassa. Esimerkiksi hyvin tunnettu ja luotettava griffoncasino.com tarjoaa valikoimassaan esportsista kiinnostuneille alan parhaimpia kasinopelejä, jotka vetävät jännittävyydessään ja vauhdikkuudessaan vertoja suosituimmille esports peleille.

Kasinoliiketoiminnan ja esports yhteisön kesken tapahtuvana yhteistyönä kehitellään vauhdikkaampia kasinopelejä, jotka tarjoavat digitaalisen viihteen ohella myös rahapelijännitystä. Näiden kahden elementin yhteisvaikutuksesta syntyy kuluttajille aivan uudenlainen digitaalisen viihteen elämyskokemus.

Rahapelien ja digitaalisen viihteen rajanveto häviämässä

Nettikasinolla pelattavat kasinopelit ovat selvästi rahapelejä, mutta myös perinteiset pelit ovat lyhyessä ajassa ottaneet askeleen kohti pelimuotoa, jota jotkut tutkijat kutsuvat rahapelielementtien hyödyntämiseksi. Tutkija Jari Kinnunen Tampereen yliopistolta on pohtinut väitöskirjassaan tätä ilmiötä ja pitää sitä jossain määrin perinteisen rahapelaamisen kaltaisena digitaalisena viihteenä. Peleihin on entistä enemmän lisätty mahdollisuuksia osallistua maksullisiin arvontoihin, joiden palkintoina on pelissä hyödynnettäviä ominaisuuksia.

Digitaalisten viihdepelien erikoisvoitot sisältävät tuttuja piirteitä nettikasinoilla aiemmin pelaamista harrastaneille. Viihdepeleissä palkintoja voi voittaa vain käyttämällä pelissä oikeaa rahaa ja kasinopelaajille rahapelaaminen on osa normaalia digitaalista viihdettä. Pelien sisäisiin arvontoihin osallistuminen arpoja ostamalla muistuttaa siten melko paljon nettikasinopelaamista. Tämä on osaltaan kaventanut rahapelien ja digitaalisten viihdepelien selkeää erottelua.

Kilpailullisessa esportsissa tällaisia rahalla ostettavia etuja ei luonnollisestikaan ole saatavilla. Rahalla ostettavat ja pelissä etenemistä helpottavat ominaisuudet ovat erityisesti ilmaisten viihdepelien tarjoamia mahdollisuuksia. Näiden pelien sisäisten maksullisten arvontojen avulla ilmaispelien tekijät saavat tuloja julkaisemistaan peleistä.

Esportsista kiinnostuneet kuluttajat pelaavat laajasti ilmaispelejä.

Tutkimusyhtiö SuperData Researchin raportin mukaan joka kolmas ihminen maailmassa pelaa ilmaisia digitaalisia pelejä, joten markkinat ovat valtavat. Tottuessaan käyttämään rahaa perinteisissä digitaalisissa peleissä, on siirtymä kasinoiden puhtaisiin rahapeleihin luontevaa.

Rahapelielementtien tuominen perinteisiin digitaalisiin viihdepeleihin on ollut pelialan liiketoiminnan kehittämisen luonteva jatke. Pelialan kasvu on 2000-luvulla ollut noin 10 % vuodessa. Alan menestyneimmät digitaalisen viihteen yritykset ovat parhaimmillaan raportoineet satojen prosenttien vuosikasvulukuja hittipelien julkaisujen jälkeen. Esimerkiksi tilastokeskus on raportoinut digitaalisten pelien suosion nelikertaistuneen 25 vuodessa. Suosion kasvun uskotaan edelleen jatkuvan digitaalisten viihdemuotojen rajanvetojen hiljalleen hälventyessä ja kadotessa.

Start typing and press Enter to search